Top

Recenzje


Zachęcamy do lektury recenzji stworzonej przez Panią Małgorzatę Strońską, Prezes Centrum.

 

Bal i króla Lula- recenzja bardzo osobista.

 

"Bal u króla Lula" to  ostatnia produkcja naszej organizacji.

 

Spektakl opowiada o bajkowej krainie Lulalii, w której żyje się bardzo ciekawie. Król urządza nie tylko bale dla swoich poddanych, ale i osobiście dba o bezpieczeństwo swojego królestwa. Każdy z członków tej bajkowej społeczności  zna swoje zadania. W kraju panuje harmonia, a na dodatek w rękach króla jest magiczna trąbka, której zawsze można użyć w nadzwyczajnych wypadkach, gdyby królestwo było w jakiś sposób zagrożone, czy miało jakieś szczególne potrzeby. Co lub kto może więc zagrozić takiej obfitości? Tylko Morele Baks, czarny charakter z piekła rodem.  Jego odstraszający wygląd jest odzwierciedleniem podłego charakteru, swoje działanie opiera na kłamstwie. Udaje mu się niestety przechytrzyć króla, otumanić Ździebełkę (sługa, który podobny jest do laskowego orzecha) i przejąć magiczną trąbkę. Trąbka oznacza władzę, a Morele Baks  używa władzy, by  niszczyć. Przekupuje wiewiórkę błyskotkami, Ździebełkę swoją karetą i zachęcą do niszczenia królestwa. Okrzyk „Baksalia nadchodzi” oznacza zniszczenie tego, co dobre i prawe. Ździebełko, choć w pierwszych scenach daje się nam poznać jako sympatyczny safanduła, który raczej nie lubi się przemęczać, po kilku dniach nieróbstwa w Baksalii dostrzega, że takie życie nie sprawia mu radości. Wiewiórka także długo nie cieszy się błyskotkami. Wspólnie dochodzą do wniosku, że za panowania króla Lula każdy wiedział, co ma robić, a ich służba na rzecz innych dawała im prawdziwą satysfakcję.  Życie oparte na lenistwie nie ma  więc sensu. Na szczęście król odnajduje drogę do pałacu, a wcześniej mądra sowa odbiera trąbkę złodziejowi i Morele Baks pozbawiony zostaje władzy. Wszystko wraca do normy, królestwo przy użyciu magicznej trąbki jest uratowane i bal odbędzie się zgodnie z zapowiedzią.

Na bal są zaproszone wszystkie dzieci. W trakcie spektaklu aktorzy są bardzo blisko małego widza, wychodzą do dzieci, prowadzą  z nimi w dialog, co maluchom niezwykle się podoba. Dzieci rozmawiają z królem, ostrzegają Ździebełkę przed Morele Baksem, ale w pewnym momencie same dają się wciągnąć w intrygę czarnego charakteru, tak jak bajkowi bohaterowie.  Spektakl zagrany przez trzy niezwykle utalentowane aktorki: Patrycję Czyżewską-Soroko, Katarzynę Łuczyńską oraz Magdalenę Hardziej, które są adeptkami pantomimy i w sposób nadzwyczajny wykorzystują swoje umiejętności  do kreacji swoich roli, co czyni ich postaci bardzo wyrazistymi i zrozumiałymi w mowie ciała dla dzieci. Każda z nich pracuje również, jako instruktor, wiec mają niezwykłe wyczucie w budowaniu interakcji z dziećmi.  Wyraźnie czujemy, że dzieci są im niezwykle bliskie.

Ambitna Pani reżyser, Partycja Czyżewska-Soroko, proponuje nam kolejny edukacyjny spektakl, ale wiedza nie podawana jest tu w sposób nudny czy tracący dydaktycznym smrodkiem. Po obejrzeniu sztuki rodzi się przestrzeń do rozmowy rodzica z dzieckiem, nauczyciela z wychowankiem, że nie warto wchodzić w kontakty z obcymi, relacja oparta na kłamstwie i lenistwie raczej radości nie przyniesie. Scenografia autorstwa Bogusława Słaboszewskiego jest jakby zaprojektowana przez dziecko, bliska jego wyobraźni.  Muzyka skomponowana przez Elę Sokołowską niezwykle buduje nastrój i podkręca emocje. Zapraszamy na bal, który odbędzie się już niebawem przy ul. Kuźniczej 29a we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka. Lepiej przyjść, drugi raz nie zaproszą nas wcale.