Top

Bal i króla Lula- recenzja bardzo osobista


Bal i króla Lula- recenzja bardzo osobista.

 

"Bal u króla Lula" to  ostatnia produkcja naszej organizacji.

 

Spektakl opowiada o bajkowej krainie Lulalii, w której żyje się bardzo ciekawie. Król urządza nie tylko bale dla swoich poddanych, ale i osobiście dba o bezpieczeństwo swojego królestwa. Każdy z członków tej bajkowej społeczności  zna swoje zadania. W kraju panuje harmonia, a na dodatek w rękach króla jest magiczna trąbka, której zawsze można użyć w nadzwyczajnych wypadkach, gdyby królestwo było w jakiś sposób zagrożone, czy miało jakieś szczególne potrzeby. Co lub kto może więc zagrozić takiej obfitości? Tylko Morele Baks, czarny charakter z piekła rodem.  Jego odstraszający wygląd jest odzwierciedleniem podłego charakteru, swoje działanie opiera na kłamstwie. Udaje mu się niestety przechytrzyć króla, otumanić Ździebełkę (sługa, który podobny jest do laskowego orzecha) i przejąć magiczną trąbkę. Trąbka oznacza władzę, a Morele Baks  używa władzy, by  niszczyć. Przekupuje wiewiórkę błyskotkami, Ździebełkę swoją karetą i zachęcą do niszczenia królestwa. Okrzyk „Baksalia nadchodzi” oznacza zniszczenie tego, co dobre i prawe. Ździebełko, choć w pierwszych scenach daje się nam poznać jako sympatyczny safanduła, który raczej nie lubi się przemęczać, po kilku dniach nieróbstwa w Baksalii dostrzega, że takie życie nie sprawia mu radości. Wiewiórka także długo nie cieszy się błyskotkami. Wspólnie dochodzą do wniosku, że za panowania króla Lula każdy wiedział, co ma robić, a ich służba na rzecz innych dawała im prawdziwą satysfakcję.  Życie oparte na lenistwie nie ma  więc sensu. Na szczęście król odnajduje drogę do pałacu, a wcześniej mądra sowa odbiera trąbkę złodziejowi i Morele Baks pozbawiony zostaje władzy. Wszystko wraca do normy, królestwo przy użyciu magicznej trąbki jest uratowane i bal odbędzie się zgodnie z zapowiedzią.

Na bal są zaproszone wszystkie dzieci. W trakcie spektaklu aktorzy są bardzo blisko małego widza, wychodzą do dzieci, prowadzą  z nimi w dialog, co maluchom niezwykle się podoba. Dzieci rozmawiają z królem, ostrzegają Ździebełkę przed Morele Baksem, ale w pewnym momencie same dają się wciągnąć w intrygę czarnego charakteru, tak jak bajkowi bohaterowie.  Spektakl zagrany przez trzy niezwykle utalentowane aktorki: Patrycję Czyżewską-Soroko, Katarzynę Łuczyńską oraz Magdalenę Hardziej, które są adeptkami pantomimy i w sposób nadzwyczajny wykorzystują swoje umiejętności  do kreacji swoich roli, co czyni ich postaci bardzo wyrazistymi i zrozumiałymi w mowie ciała dla dzieci. Każda z nich pracuje również, jako instruktor, wiec mają niezwykłe wyczucie w budowaniu interakcji z dziećmi.  Wyraźnie czujemy, że dzieci są im niezwykle bliskie.

Ambitna Pani reżyser, Partycja Czyżewska-Soroko, proponuje nam kolejny edukacyjny spektakl, ale wiedza nie podawana jest tu w sposób nudny czy tracący dydaktycznym smrodkiem. Po obejrzeniu sztuki rodzi się przestrzeń do rozmowy rodzica z dzieckiem, nauczyciela z wychowankiem, że nie warto wchodzić w kontakty z obcymi, relacja oparta na kłamstwie i lenistwie raczej radości nie przyniesie. Scenografia autorstwa Bogusława Słaboszewskiego jest jakby zaprojektowana przez dziecko, bliska jego wyobraźni.  Muzyka skomponowana przez Elę Sokołowską niezwykle buduje nastrój i podkręca emocje. Zapraszamy na bal, który odbędzie się już niebawem przy ul. Kuźniczej 29a we Wrocławskim Centrum Twórczości Dziecka. Lepiej przyjść, drugi raz nie zaproszą nas wcale.

Małogrzata Strońska, prezes Wrocławskiego Centrum Twórczości Dziecka